Kenalan Cinta

Sunday, January 24, 2010

Tips Lupakan Bekas Kekasih



Bukan senang nk melupakan kekasih lama yg amat disayangi tapi sampai bila nak mgenang org yg dah pergi meninggalkan kita tanpa menoleh walaupun seketika. Memang senang nak cakap, nak buat memang payah sekali. But why not we try, utk melupakannya & menerima cinta baru yg mungkin lebih baik dari dulu. Kalau tak cuba mana taukan?

So, hari ni sy nak berkongsi tip untuk melupakan bekas kekasih yang satu ketika dahulu dialah insan yang paling disanjungi. Berikut adalah beberapa tuntunan yang perlu dilakukan apabila hati kamu masih tidak aman.

Anda bersedia melupakannya bila…

Menghapus kenangan bersama si dia
Setiap perkara yang dilakukan akan membuatkan kamu mengingatinya kembali. Singkirkan dia daripada lamunan dirimu dan simpan foto-foto kamu berdua mahupun hadiah-hadiah pemberiannya di satu tempat yang lebih jauh dari jangkauan dan pandangan mata.
Jangan lupa padamkan nombor telefon bimbitnya daripada genggam kamu. Termasuklah juga khidmat pesanan ringkas (SMS) dan pesanan suara darinya.

Jangan menyeksa diri

Bila ada benda-benda atau sesuatu yang tidak dapat disingkirkan dari ingatan, mahu tidak mahu akan membuat kamu teringat kembali kepadanya. Misalnya lagu kenangan anda berdua disiarkan kembali dicorong radio, jangan sampai membuat kamu tergilakannya kembali dan berasa sedih meratapi nasib yang menimpa. Ia kerana, hal itu tidak kena pada tempatnya.

Si dia punya pengganti
Apabila mengetahui si dia sudah mempunyai pengganti, sememangnya wajar untuk kamu melahirkan perasaan cemburu. Perlu disedari, kamu terpaksa merasakan bahagia yang dicari telah lepas dari genggaman si dia dan sudah tiba masanya untuk kamu melakukan perkara yang sama.

Berhenti membandingkan
Sikap kamu yang suka membanding dengan teman lain sepatutnya disingkirkan. Jangan sesekali membandingkan sikap, perangai atau tingkah laku teman baru dengan bekas kekasih.

Hal ini terjadi apabila kamu belum bersedia untuk menjalinkan hubungan bersama, kamu akan menggunakan pelbagai macam alasan.

Kehidupan berbeza
Kebiasaannya, kamu akan menghabiskan cuti hujung minggu bersama, tetapi kini anda terpaksa keseorangan.

Bagaimana saya dapat menjalani hari tersebut tanpa seseorang di sisi? Sebenarnya perasaan cemas tersebut akan hilang dengan sendirinya. Kamu harus menyedari bahawa sememangnya sudah ditakdirkan kamu hidup bersendirian dan harus menikmati hujung minggu dengan sebaik-baiknya.

Cara terbaik melupakan si dia:

* Ingat hal-hal yang buruk tentang dirinya
Pada umumnya, wanita cenderung mengingati setiap perkara yang dilakukan bekas kekasihnya. Untuk melupakannya, kamu harus mengingati setiap perkara buruk yang ada pada dirinya.

Misalnya, dia seringkali mengutuk diri kamu, membandingkan penampilan kamu dengan rakan-rakan, mengeluarkan suara yang tinggi atau tiada ketepatan masa.

* Rakan pendengar setia
Walaupun pelbagai langkah telah dilakukan untuk melupakan dirinya, namun ingatan terhadapnya sentiasa bermain difikiran. Luahkan masalah kamu itu kepada rakan-rakan yang boleh dipercayai dan jangan sesekali menyimpannya di dalam hati. Takut nanti anda pula yang merana. Dengan cara sebegitu, ia sedikit sebanyak dapat menghilangkan kehadiran si dia dari fikiran kamu.

* Cipta fantasi
Kita selalu memikirkan bahawa perpisahan itu tidak akan berlaku sekiranya pasangan memahami hati budi dan bertolak ansur. Masalahnya kini, kamu sudahpun memutuskan hubungan cinta dan tiada gunanya lagi untuk berbicara tentang diri si dia. Lebih baik kamu mencari pengganti dan ceritakan hal ini kepada teman-teman lain. Siapa tahu mereka mungkin mempunyai kenalan yang mirip seperti yang kamu gambarkan?

22 comments:

leEya said...

betul2..dah buat tips2 ny..menjadi^^

SeE-DaH said...

jom jom lupekan dier.. huhu

zella said...

mmg susah sgt nak lupekan org yg pernah kite syg heheh

Mr. Cuz said...

itu jer tipsnye??hehe menarik dan setiap orang akan buat bnde yg sme kalau nak lpekan si dia..tp ade juga yang mengambil masa nak melupakannya..ahakz..

Admin said...

mmg btl..sy setuju sgt...

atan.cergas said...

betul2,,sy da rasa apa kepahitan cinta..

humaira said...

hmm..betul ker lelaki ssh nk lupakn psgn mrka especially first love ek??

Admin said...

maybe ada stghnya payah nk lupakan...bgtg kpd stiap org....

^^maSsHimaRo^^ said...

memang perit an tok lupe an si dye...tp wat pew nk ingt an dye kalo dye xingt kat kite an...tips kat ats ni bnyk membantu..thanks...=)

Admin said...

sama2...btl tu..kdg2 mmg payah tp kena paksa hati lupakan oeg yg dah tk syg kita lg....

budak girl said...

yew ek menjdi????????????ok.,,i will try.,,,,,,,eem,,,,ssh nya tuk lpkan cinta ptma..,,npew la erkkk

cinta merana said...

erm,,.,ssh,.

Admin said...

cinta ptama mmg susah nk dilupakan....

a loser gurl said...

sy bercinta hampir 5 tahun,same2 belajar waktu skolah, smpai msuk u pun same2. but dlm setahun ni die mula mengabaikan malah sering menipu sy. akhirnya baru-baru ni sy baru dapat tahu die rapat dengan seseorang. hancur luluh hati sy. selama ni die janji xkn lupe sy.namun akhirnya. sy sangat setia pd die, akhirnya senang2 je die pasang pompn laen. susah sangat nak terima die sudah bukan jodoh kita, sedangkan itulah yang diimpikan. tambah menyedihkan bila die dh punya pengganti diri ini, tp sy, tiada berteman sesiapa. loser sangat rase. susahnya nk lupakan die.

Anonymous said...

kes sy lg teruk..kenal n bkwn n bcinta (mgkin bg ex ktorg ni x bcinta) dlm 5bulan je.dr awl thun 2007.tp smpai skg dh pnghujung 2011 sy still xdpt lupekan die.sdgkan die dh bkali2 bcinta n permainkn ppuan len.dh taw perangai die cmtu still nk harapkn die lg..smoga Allah swt dpt mmbantu mhilangkn penderitaan sy selama ini..amin...

Anonymous said...

hye.. Memng ssh banar kan melupa bekas kekasih dulu yg kita sygi.. Saya dgn si dia putus pada 2008 sampai skrg saya masih tetap ingat kn dia,walaupun skarang saya sudah pun bertunang tetap teringat2 kn si dia.padahal dulu tu dia yg menduakn saya.. Ntah, kenapa sayang ku arah nya kuat sekali?? Dan beberapa kali dh saya termimpi kn si dia. Y

sary said...

Sary
Maslh-a qmi psah krna kdua belah pihak dri klurga sma2 gak ad prstjuan.dan dy jg gak ad pngorbann ntuk mmprthnkan-a jdi skrg qmi sma2 mnjao.krna sy jg gak ad kkuatn ntuk mmlih dy lgi.

asriyadi said...

asriyadi

waktu aku sd saya mempunyai seorang musuh yg bernama echa orangx sangat galak semua murid2 takut ma dia, tapi setelah kelulusan itu kmi 3 tahun kmi cuma bertemu stu kli saja dia bersama kekasih nya berduaan di atas jembatan namun aku tdk pernah menyangka aku stu sekolah lagi ma dia trus lebih parahnya lagi aku jatuh cinta ma dia tpi setelah aku nyatakan perasaanku saya bertanya ma dia apa kmu masih punya pacar?lalu dia menjawab aku udah putus ma pacar aku?lalu aku bertax alasan apa kmu putus ma pacar kmu dia jawab?aku dapatin dia selingkuh?trus aku bilang apa saya bisa menjadi penggatinya dia jawab bisa tapi dia bilang sebagai apa lalu aku jawab sebagi pacar tru dia kaget tpi walaupun dia kaget tapi aku diterima jadi pacarx trus kmi melewati hari demi hari sampai kmi selesai sekolah aku pun masih jln ma dia mencari pekerjaan n akhirnya kmi juga dapatkan pekerjaan tapi setelah kmi bekerja aku dapat kan rasa ganjil dihatiku terhadap dia tapi aku harus meyakinkan hti ini trus aku pergi kerumahnya tpi ternyata setelah sampai disana aku melihatnya berasama laki2 tapi aku aku penasaran dgn laki2itu tpi aku mencoba untuk mendekatinya dan ternyata laki2 itu mantang kekasihnya dan ternyata selama ini aku hanya sebagai pelampiasan cintanya sungguh hti ini sakit sampai2 aku mencoba tuk bunuh diri dgn cara menabrakkan sepeda motor saya terhada mobil yg memutar arah tapi kenapa aku harus selamat n sampai sekarang aku tdk melupakannya ,,,,,,,,,mungkin sampai sini kisah hidup aku yg sudah disakiti dgn wanita

terimah kasih blogger

asriyadi said...

asriyadi

waktu aku sd saya mempunyai seorang musuh yg bernama echa orangx sangat galak semua murid2 takut ma dia, tapi setelah kelulusan itu kmi 3 tahun kmi cuma bertemu stu kli saja dia bersama kekasih nya berduaan di atas jembatan namun aku tdk pernah menyangka aku stu sekolah lagi ma dia trus lebih parahnya lagi aku jatuh cinta ma dia tpi setelah aku nyatakan perasaanku saya bertanya ma dia apa kmu masih punya pacar?lalu dia menjawab aku udah putus ma pacar aku?lalu aku bertax alasan apa kmu putus ma pacar kmu dia jawab?aku dapatin dia selingkuh?trus aku bilang apa saya bisa menjadi penggatinya dia jawab bisa tapi dia bilang sebagai apa lalu aku jawab sebagi pacar tru dia kaget tpi walaupun dia kaget tapi aku diterima jadi pacarx trus kmi melewati hari demi hari sampai kmi selesai sekolah aku pun masih jln ma dia mencari pekerjaan n akhirnya kmi juga dapatkan pekerjaan tapi setelah kmi bekerja aku dapat kan rasa ganjil dihatiku terhadap dia tapi aku harus meyakinkan hti ini trus aku pergi kerumahnya tpi ternyata setelah sampai disana aku melihatnya berasama laki2 tapi aku aku penasaran dgn laki2itu tpi aku mencoba untuk mendekatinya dan ternyata laki2 itu mantang kekasihnya dan ternyata selama ini aku hanya sebagai pelampiasan cintanya sungguh hti ini sakit sampai2 aku mencoba tuk bunuh diri dgn cara menabrakkan sepeda motor saya terhada mobil yg memutar arah tapi kenapa aku harus selamat n sampai sekarang aku tdk melupakannya ,,,,,,,,,mungkin sampai sini kisah hidup aku yg sudah disakiti dgn wanita

terimah kasih blogger

Anonymous said...

xblh la dh byak kali cuba....

Anonymous said...

nak lupakan cmna..semua bnda kat atas xdak pada dia.. Xkata sempurna..tp xda... Tepksa bepisah sebab org tua x restu.. Dan didesak untk berkahwin dgn org lain... Sedih betul...

hawa laini said...

mmg sedih..bila perpisahan blaku..tp bagi yg memutuskan hubungan mmg xada persan sedih langsung ka..aku pun bcinta selama 8thn tahu2 c dia curang..hancur hati hnya allah yg thu..msa bpisah still x mgaku kslahan..tp ak kembali tenang bila mgingt allah..tq ya allaah..mgkn dia bkn tbaik allah sediakn tuk aku..manusia mrancang..allah pun mrancang dan aku yakin rancangan allah itu tbaik tuk kita..

Blog Widget by LinkWithin