Kenalan Cinta

Tuesday, February 16, 2010

Kekasih Cemburu Buta....Cemburu Boleh Tapi Jangan Cemburu Buta, Ok!!


Cemburu seringkali berlaku di kalangan orang yang sedang bercinta. Baik lelaki mahupun wanita, pasti akan berhadapan dengan situasi yang getir ini.
 
SETIAP kali berbicara mengenai cemburu, tentunya ramai yang menuding jari ke arah wanita. Padahal, baik lelaki mahupun wanita, pasti akan berhadapan dengan situasi yang sama.

Sukar untuk dipastikan sama ada cemburu si dia bertujuan untuk melindungi hubungan yang sekian lama dibina atau hanya sekadar mendatangkan masalah.

Tetapi, awas! jangan terlalu menjadi hamba cemburu, takut nanti anda pula yang merana. Jom, kita terjah 10 tanda-tanda cemburu buta yang mungkin di antaranya terbuku dalam hati dan sanubari si dia.

* Beremosi keterlaluan

Setiap minit dan jam, si dia pasti menelefon anda tanpa rasa jemu. Malah, si dia akan marah sekiranya anda tidak menjawab panggilan telefon atau tidak membalas mesej yang dihantarnya menerusi Khidmat Pesanan Ringkas (SMS).
* Sering melemparkan tuduhan

Si dia seringkali melemparkan tuduhan secara melulu terhadap anda tanpa mempunyai bukti yang kukuh. Keadaan berlaku sekiranya si dia mendapat tahu anda berada bersama rakan-rakan.

Sikap cemburunya yang keterlaluan menyebabkan dia lebih percaya bahawa anda sedang berdampingan dengan teman lelaki atau wanita lain, bukannya rakan taulan. Perbuatannya itu membuatkan dia berani melemparkan kata-kata kesat.

* Cuba mencari kesalahan anda

Sikap cemburu menjadi-jadi apabila si dia mula mengintip ke mana sahaja anda berada. Sama ada di pejabat mahupun di rumah, si dia sentiasa ingin tahu apa yang dilakukan setiap hari. Paling menjengkelkan, si dia cuba mencari kesalahan anda.

* Sanggup bunuh diri

Ucapan ‘bunuh diri’ sentiasa bermain di bibirnya. Si dia seringkali mengatakan ingin membunuh diri sekiranya cinta yang diberikan olehnya tidak berbalas, lebih-lebih lagi apabila anda memutuskan mahu meninggalkannya.

* Sentiasa ingin bersama

Setiap masa, si dia hanya mahukan anda berdampingan dengannya dan begitu marah sekiranya mendapat tahu anda keluar bersama rakan-rakan tanpa mengajaknya sekali. Perbuatannya itu menyebabkan rakan-rakan anda hampir terkena tempias perbuatannya itu.

* Anti sosial

Tidak dinafikan, anda seorang wanita atau lelaki yang mempunyai penampilan menarik. Si dia amat bimbang sekiranya ada lelaki atau wanita lain tertarik pada diri anda. Ini menyebabkan si dia tidak gemar berparti atau menghadiri majlis sosial yang dianjurkan rakan-rakan sepejabat. Takut nanti, anda terlepas daripada genggamannya.

* Wartawan dan polis

Sekiranya terdapat tindak tanduk anda yang mencurigakan, si dia akan menyoal anda seperti seorang anggota polis ataupun wartawan. Contohnya, ke mana anda pergi, dengan siapa, kenapa pergi ke sana atau balik pukul berapa.

* Suka buruk sangka

Biarpun anda mempunyai niat atau matlamat yang baik untuk menambah duit poket dengan bekerja lebih masa, namun baginya anda sekadar mahu berseronok dengan kawan-kawan atau semata-mata ingin mengambil kesempatan daripada alasan itu.

* Takut dipermainkan

Jangan terkejut apabila si dia mula berani menyelongkar dompet atau beg tangan anda untuk mencari bukti sama ada anda bermain kayu tiga atau bersikap lidah bercabang. Biarpun pada hakikatnya, anda tidak pernah mempunyai niat seburuk yang disangka itu.

* Pantang telefon berdering

Setiap kali telefon berbunyi, si dia akan merampas telefon daripada anda dan terus menjawab panggilan yang diterima. Paling memeranjatkan, si dia bertindak berani mematikan suis telefon, atas alasan bunyi deringan menganggu anda dan si dia sewaktu bersama.

Sekiranya anda telah berusaha sedaya upaya mengubah situasi ini tetapi pasangan tetap tidak dapat mengawal sikap cemburunya, kaunseling adalah jalan terakhir untuk menyelamatkan hubungan anda. Sekiranya masih berlarutan dan membebankan anda, jalan penyelesaian terbaik ialah memutuskan sahaja perhubungan.

11 comments:

terminal kerja said...

sampai skrg aku masih bingung soal cemburu , cemburu itu kebanyakan emang keterlaluan dan cenderung buta.... karena apa, sama sma bikin ngga tenang,

monica said...

jujur sy ckp..sy kuat cemburu..hahahahaha..tapikan sy x tauk mcm mana nk hilangkan psl kes cemburu ini..=.=

Admin said...

cemburu boleh tp tk boleh cemburu buta sampai nk mbunuh..tu naya

مريم أبو أحمد said...

tapi, antara suami isteri kena ada cemburu. kalau tak ada, bala tu! :)

dan cemburu PENCIPTA adalah lebih dari cemburu seorang gadis.

oh, apekah? macam tak berkait dengan entri jek.

cemburu-cemburu juga, kena kawal dengan sabar. ;)

salam singgah.. :D

SeE-DaH said...

alaa.. kalo laki cemburu lagi dasyat kan.. hhhuhu

Cik Peanut said...

peanut suke biler si dia cemburu sebab tanda sayang..susah kalau tak cemburu langsung..tapi jangan cemburu lebih2 sangat sampai kiter sendiri jadi borink

Admin said...

cemburu sikit2 tk pe..jgn keterlaluan..naya kita

hazman aka species1980 said...

tahap cemburu nie rasanya dipengaruhi karektor individu....

kisahsensasi said...

kekadang tabiat cemburu buta nie boleh buat pasangan rasa terkongkong dan rasa tidak dipercayai

kisahremaja said...

kalau saya kalau dapat pasangan yang suka cemburu buta....cuba leraikan dengan sesi komunikasi dua hala...

Admin said...

ye lo..kalau cemburu sampai nk p mn pun tk dpt..king/queen control, payahlah...tk mahu sy mcm tu..elok cabut lari...hahahaha

Blog Widget by LinkWithin