Kenalan Cinta

Saturday, March 6, 2010

Cinta, Sekadar Pandangan Kasarku



Cinta? Apa itu Cinta?

Emm..agak sukar untuk mendefinasikan cinta secara spesifik kerana cinta mempunyai pengertian yang agak luas. Cinta sesuatu yang sukar dimergertikan. Cinta kadang-kadang membawa bahagia dan juga kadang-kadang membawa derita. Cinta bukan hanya kepada sesama manusia tetapi juga binatang & tumbuhan. Cinta yang paling agung pula adalah cinta pada Yang Maha Esa. Cinta yang takkan mendustakan kita. Cinta yang kekal buat selamanya. Cinta yang tak akan meninggalkan kita walaupun sedetik.

Cinta pada-Nya adalah cinta yang tak ternilai harganya. Cinta-Nya adalah suci & putih. Anda tak akan sia-sia andai mencurahkan cinta pada-Nya. Kerana cinta pada-Nya bukan seperti cinta sesama manusia yang bila-bila masa berubah oleh peredaran masa & keadaan. Memang agak sukar untuk meneka sejauhmana kekalnya cinta manusia. Andai anda memperolehi cinta sejati, cubalah hargai ia sebaiknya. Cinta sejati bukan senang untuk diperolehi kerana ia amat bernilai dari cinta yang hanya datang untuk bertamu seketika.

Cinta..oh cinta. Kenapa orang sanggup buat apa saja untuk cinta? Entahlah. Mungkin cinta itu sudah menjadi lumrah dalam hidup kita sebagai manusia. Cinta seolah penyeri yang menyinari setiap detik hidup manusia di dunia ini. Tanpa cinta tiadalah kasih sayang yang akan menyingkir perasaan tak berperikemanusian yang memang ada dalam diri manusia. Sanggupkah anda hidup tanpa cinta? Tak berperasaan seperi robot?

Hargailah cinta & semaikan ia dengan benih keimanan & ketakwaan. Barulah cinta lebih bermakna. Cinta berlandaskan nafsu hanya mengundang kesengsaraan & penderitaan saja. Jadi, nilailah cinta dengan akal fikiran yang waras kerana cinta itu indah tapi awas. Ada duri berbisa yang tersembunyi kalau anda tersilap langkah. Moga cinta kita dihargai sentiasa.

Nukilan drku utkmu.

10 comments:

Ken Wooi said...

love is full of definitions.. =)

kenwooi.com

secret said...

yup..i agree kenwooi..tq 4 visit

Jard The Great said...

cinta pd Allah lagi pasti.. ehehehe

zhrhtoodem said...

cinta itu universal.
=D

wan syamilah said...

cinta mmg tk bole diucapkan dgn kata2...dan cinta yg lebih agung adalah Cinta Kepada Yg Maha Esa...

Butik Bella said...

Saya sependapat sama kamu dalam pengertian tentang Cinta.. Singkat tapi sarat makna.. Keren banget.. :)

Admin said...

cinta oh cinta....cinta mmg power...hehehe

Bidina_ali said...

hmmm... sulit utk berbicara tentang cinta, karena cinta bukan berada pada wilayah rasio tapi pada wilayah hati. utk itu apapun yg dikatakan ttg cinta, sebenarnya bukan cinta itu sendiri. Namun demikian, paling tidak penjelasan2 tentang cinta mampu untuk mengantarkan seseorang pada pintu (utk memahami) cinta dan sekali lagi bukan cinta itu sendiri. Sebab pngetahuan yang pasti tentang cinta hanya satu, yaitu rasakan..!!
kalau kata Jalaluddin Rumi, cinta bagaikan rasa manis, engkau tak akan mengetahui rasa manis kecuali jika engkau merasakannya langsung. Penjelasan apapun tentang manis tidak bisa menjelaskan secara utuh apa itu manis, kecuali jika engkau merasakannya..entahlah...^_^

samanosuke_04 said...

cinta = kawen...

tak sabar aku nak kawen.. zzzzz

Admin said...

saudara baidina...tq komen pjg lebar...emmm cinta=rasa, ya kah?

Blog Widget by LinkWithin